De woensdag en donderdag voordat we de voorjaarsvakantie ingingen, was daar weer de Grandi Art. Met dit jaar als artistiek thema: Perspectief. Een enthousiaste groep leerlingen heeft zich met veel lef en liefde ingeschreven; sommige leerlingen schitterden zelfs in meerdere disciplines. De Seniores hebben zich geweldig ingezet om er mooie dagen vol van de kunsten van te maken. Zo waren er creatieve promofilmpjes, social media-posts, mails en omroepberichten om leerlingen te bewegen mee te doen.
De aula was door de leerlingen van de Aulacommissie omgebouwd tot een ware concertzaal. De kleine aula was tot een mooi uitgelichte expositieruimte getransformeerd. Er waren werken te zien voor de Grandi-onderdelen handvaardigheid, tekenen, fotografie en beeldbewerking. Sommige onderdelen zijn minder zichtbaar, maar verdienen minstens zo’n groot podium als de luidste rockband. In de lokalen waren leerlingen aan het werk met poëzie en verhalend opstel. In wat normaal een leslokaal is, werden stevige partijen dammen en schaken gespeeld en er werden strategieën uitgewisseld. Prachtige gedichten werden voorgedragen en zo werden de schitterende taalkunsten hoorbaar.
De sfeer in de aula was gezellig en vol positieve aandacht en aanmoediging. Sommige brugklasleerlingen hebben alle optredens bekeken. Want, zo bleek, zij waren zich aan het verdiepen met welk onderdeel zij de komende jaren zouden willen meedoen.
Op de Grandi Art waren ook acts die niet meededen voor de winst, maar zeker podiumwaardig waren. Zo speelden de leerlingen uit de 4e klas die muziek in hun pakket hebben hun songs om podiumervaring op te doen. De examenact was van een goed niveau, compleet met charmant gestylde outfits en choreografie waaraan duidelijk met veel plezier gewerkt was. Deze examenleerlingen traden zelfs twee keer op.
Het was heerlijk om onze leerlingen te zien die met veel overtuiging dansen, acteren, spelen en zingen. Van het schoolorkest, dat het dramatische O Fortuna uit de Carmina Burana van Carl Orff speelde, tot een gevoelig zelfgeschreven song in de Franse taal. Van een supersterke solozang performance van Colors of the Wind, tot een waanzinnig goed optreden van een band met I want to break free van Queen.
Het perspectief, het zicht op wat de Grandi Art ons geeft, is dat het een plek is waar pareltjes zichtbaar worden; en dat is van onschatbare waarde!
Een terugblik op de theatervoorstelling van Het Baarnsch Toneel. Leerlingen die houden van acteren, muziek maken, dansen en zingen hebben een geweldig optreden gehad in theater De Speeldoos.
Lees meerDe Grandi Art staat voor de deur, dagen waarop onze leerlingen hun talenten kunnen laten zien op het gebied van dans, muziek, schaken, dammen, poëzie en meer!
Lees meerMet een verkoopmarkt van hun eigen producten hebben onze leerlingen geld opgehaald voor een dovenschool in Kameroen.
Lees meerTwintig leerlingen uit India hebben onze school bezocht. Ze waren op studiereis in Nederland en wilden graag een Nederlandse school bezoeken. Natuurlijk waren ze van harte welkom!
Lees meerLeerlingen met het vak kunst kregen een rondleiding bij de Stopera in Amsterdam. De dansworkshop en voorstelling die ze daar zagen zijn een goede voorbereiding op het eindexamen.
Lees meerDe leerlingen van onze Aulacommissie kregen een training over hoe onze belichting werkt. Zo maken ze nog mooiere effecten voor evenementen en schoolfeesten.
Lees meerBestaat de ‘Pink Tax’? Is Shakespeare nog populair onder de jeugd? Wat is het effect van sport op leerprestaties? Maandagavond 30 september was een leerzame avond op Het Baarnsch Lyceum....
Lees meerDe schoolgids van 2024-2025 staat nu online! Vol actuele informatie over het Baarnsch Lyceum, voor leerlingen, ouders, verzorgers en andere geïnteresseerden.
Lees meerLangs het Gardameer komt een monumentje voor onze overleden oud-leerling Koen.
Lees meerHet Baarnsch Lyceum krijgt een mooie extra vleugel met passende faciliteiten.
Lees meerHet Baarnsch Lyceum heeft voor de jaren 2022 - 2026 een strategisch beleidsplan opgesteld in samenspraak met medewerkers, leerlingen, ouder(s)/verzorger(s) en externe partijen.
Lees meer